WORLDISORDER: An Insight into the Italian Tape-Label From Vittorio Veneto, TV

worldisorder_logo

La nostra attenzione si posa oggi sulla tape-label Worldisorder, che abbiamo avuto modo di seguire attentamente negli ultimi mesi. Worldisorder propone un concept interessante e svincolato da schemi di appartenenza a generi ermeticamente separati tra di loro. Al contrario, le quattro uscite dell’etichetta sono segnate da stili diametralmente opposti in termini di forma, ma accumunate dall’attitudine diy dei musicisti coinvolti e da un’estetica punk-hc che incorpora l’immaginario tape-network / post-industrial. Riportando la tag-line presa dal portale bandcamp, Worldisorder “deals with different kinds of sounds, pushing weird and freak music, friends and anyone who is involved“. La label nasce nel 2015 e si muove nei dintorni di Vittorio Veneto (Treviso) dalle menti ed il lavoro di Federico e Riccardo Mazza [Lettera22, A Flower Kollapsed, Orfanado, Lago Morto], membri attivi del roster WD con Meanlover – entrambi, rispettivamente alla voce e alla chitarra – e RM – il secondo.

In questo articolo, in seguito ad una breve presentazione di Worldisorder, accompagneremo alle quattro cassette uscite tra Settembre 2015 e Giugno 2016 un nostro commento conciso, con l’obiettivo di suscitare in poche battute curiosità, interesse, ed eventualmente la volontà di acquistare una delle cassette. Per l’account soundcloud di WD, in cui sono presentate periodicamente tracce in anteprima dalle future uscite, clickare qui. Qui, invece, tumblr e facebook.

worldisorder_flyers_pic

[tre eventi Worldisorder: flyer centrale di Francesco Goats,  flyer a sinistra e a destra di Federico]

Ad oggi quattro sono le uscite in catalogo WD, e quattro le entità coinvolte. Di esse, la più attiva nei mesi passati è stata sicuramente la band Meanlover, con Federico alla voce e Riccardo alla chitarra, la quale ha firmato la prima release dell’etichetta. Il gruppo garage / “rough-punk” ha solcato, tra gli altri, palchi a Milano, Trieste, Bologna, Venezia, Padova e Roma. Inoltre, la label ha intrapreso, e continuerà dal prossimo autunno, l’attività anche nell’ambito dell’organizzazione di eventi musicali sul territorio, come è accaduto, ad esempio, lo scorso 17 Giugno a Spazio Mavv; in line-up Exoteric Continent [Opal Tapes, Hospital Productions, Second Sleep], Article Collection [Anòmia, Private Archive], Compile [Private Archive], e 51717 [Opal Tapes, Jealous God].

Ciò che ci ha interessato maggiormente rispetto a WD è stata la grande elasticità che ha portato la pubblicazione di uscite stilisticamente molto distanti ed appartenenti a forme musicali – almeno sulla carta – mutualmente esclusive, senza che si percepisse una discontinuità di intenti o cambio di politica evidente. Worldisorder passa infatti dal garage – hardcore punk dei Meanlover alle macchine e linee acide di basso di Golden Teeth, fino allo spoken-word cerimoniale di Human Disguise e l’elettronica austera di RM.  A nostro parere, questa capacità è da considerarsi una qualità totalmente positiva, in quanto da un lato consente il coinvolgimento di un pubblico potenzialmente più aperto e meno compartimentato, e, allo stesso tempo, riflette il processo di erosione dei confini tra generi musicali e relativo pubblico, situazione tipica del presente modo di fruizione della musica che si appoggia su Internet. Worldisorder dimostra quindi di essere un’etichetta assolutamente attuale.

Qui di seguito, in corrispondenza della seconda parte dell’articolo, presentiamo in poche frasi ognuna delle quattro uscite della label da Settembre 2015 ad oggi. Il nostro invito è quello di seguire assiduamente l’operato di Worldisorder, nei cui piani, tra le altre, rientra [come già anticipato qualche giorno fa nel nostro articolo dedicato] un’uscita del duo sperimentale / post-industriale / performativo Raskol’nikov.


Meanlover – Self-Titled [WD001, Settembre 2015]

Chrome tape. Comes with “Meanlover” patch inside. Italian punk band, rough sound, sexy behavior. Recorded in May 2015

I Meanlover sono un quartetto [Federico alla voce, Riccardo Mazza alla chitarra, Andrea, altro ex-A Flower Kollapsed, al basso, e Cris ex-Lucertolas alla batteria] che suona un ossessivo e ruvido garage-punk in cui si incontrano molteplici influenze. Il tutto caratterizzato una sorta di componente erotica, marcata dal basso protagonista, dal cantato cupo e da ben inseriti e nevrotici stacchi chitarristici memori dell’esperienza hc A Flower Kollapsed. Il self-titled offre 25 minuti di atmosfere malate [Sick Vibes], all’interno dei quali capita di sentire sorprendenti echi di Nerorgasmo, Screams From The Gutter e addirittura di Christian Death e Misfists. Il concept del package, che, come tutto l’aspetto grafico di WD, è stato curato da Federico, rimanda all’oggetto rappresentante per eccellenza della cultura della morte spettacolare e violenta, la cui simbologia sta vivendo un’ampia e diffusa operazione di recupero e ricontestualizzazione.

[via]


Golden Teeth – Early Grime [WD002, Febbraio 2016]

Chrome tape. Stunning debut on Worldisorder. Revolving acid bass lines on groovy dry beats from our handsome young freak. Recorded in January 2016.

La seconda uscita di Worldisorder è a firma di un debuttante: Golden Teeth. La tape raccoglie sia rivisitazioni di tracce prese dal primo live del producer, fatto con sampler e synth lo scorso Natale 2015, sia cut dirette di jam registrate durante le prove. Le cinque tracce di Early Grime, sviluppate su linee pulsanti di basso, overdubs ridotti al minimo di pochi layer essenziali e sample vocali da un’intervista a John Balance, hanno il pregio di risultare spontanee e coerenti nel loro complesso. L’assenza totale di ridondanza nella produzione ne fa un lavoro coinvolgente, ballabile e non-succube del suono medio ‘noise-industrial-techno‘ solitamente associato ai contesti di elettronica affine al mondo punk – hc.

[@Casa Gorizia Occupata, via]


Human Disguise – First Coming [WD003, Maggio 2016]

Chrome tape. Establishing contact on the ground, leaving the heavens to walk between pulsing bodies. Recorded in January 2016.

I riferimenti iconografici / religiosi del titolo, ben sostenuti dall’artwork vagamente rimandante al tema del disguise, rappresentano un’introduzione appropriata al contenuto di WD003. First Coming, divisa in quattro capitoli [Over the clouds, Descending, Skin Contact e Outro], è il racconto della discesa consapevole nella perdizione di corpi pulsanti – come da tagline bandcamp. Musicalmente, la cassetta propone un astratto rhythmic noise sommerso da scricchiolii, rumori concreti, tappeti di synth ondeggianti e feedback alieni, dai quali emergono tragici passaggi spoken word recitati da una voce profonda. L’impatto in ascolto è assimilabile ad una lecture della durata di mezz’ora di Paradise Lost, fatta da Nick Cave più che da William Bennett, su sottofondo di rumorosi e drammatici mantra analogici. Consigliatissima!


RM – Electronic Execution vol.III [WD004, Maggio 2016]

Chrome tape. Third and last chapter of the Electronic Execution series. Concieved as a selection of jams of free form and linear electonic ideas, Electronic Execution pretends to dissolve (to execute) the prosaic world of images in invisible and ancestral soundscapes. Recorded in January 2016.

Electronic Execution vol.III è l’ultima uscita a Luglio 2016 di Worldisorder, e raccoglie in quattro tracce l’ultimo episodio di divagazioni elettroniche prodotte da Riccardo Mazza, già apparse su Private Archive lo scorso Aprile [vol.II], ed il cui prologo [vol.I] vedrà la luce il prossimo autunno su second sleep di Matteo Castro [l’altra metà dei Lettera22; il duo, proprio pochi giorni fa, ha intrapreso un tour di tre date negli USA]. Anche WD004, come WD002, la più affine tra le quattro uscite, si attesta sui 20 minuti di durata, ed offre una composizione più complessa ma non per questo meno diretta. Influenze Downwards dell’ultimo periodo e techno Detroitiane – piacevolmente inaspettate, a dire il vero, anche se forse se ne sente maggiormente il peso in vol.II – si uniscono ad un background rumoristico e ad una sorta di schizofrenico senso dell’umorismo, che porta alla ballabile e fondamentalmente festosa traccia conclusiva [Moonless].

[RM @Ombre Lunghe, Bologna, via]

La chiusura di Electronic Execution vol.III può essere eletta a perfetto rappresentante delle intenzioni che hanno guidato l’etichetta in questi mesi e che sicuramente proseguiranno a farlo nell’immediato futuro. Nessun interesse, insomma, ad adagiarsi su percorsi stilistici lineari, prevedibili e già previsti in partenza. Parafrasando le parole di Federico stesso, interrogato in merito all’origine del nome / gioco di parole della label, la volontà è di avvicinare ed unire “gente ordinata che disordina a gente disordinata che ordina“. WORLDISORDER.


ENGLISH VERSION


worldisorder_banner

Today we’d like to talk about the Italian tape-label Worldisorder we’ve been following closely in the last few months. Worldisorder develops a interesting concept which is unrelated to any hermetic separation of music genres or pre-estabilished patterns. On the contrary, the four releases on the label (so far) feature diametrically opposed music styles, yet joined by a diy policy and a punk-hardcore easthetics absorbing also elements out of the European post-industrial tape network culture. Quoting the label’s bandcamp tag, Worldisorder “deals with different kinds of sounds, pushing weird and freak music, friends and anyone who is involved“. WD was born in 2015 in Vittorio Veneto (TV), Italy by the minds and efforts of Federico and Riccardo Mazza [Lettera22, A Flower Kollapsed, Orfanado, Lago Morto], who are also active members of WD’s roster with the Meanlover band involving both of them, respectively at the vocals and at the guitar, and RM, one of Mazza’s projects.

In this article, following a short presentation of the label, we will present the four tapes that came out starting from September 2015 through a concise comment aiming to arise interest and hopefully the will to buy one of the tapes. Here is WD’s soundcloud account, on which are uploaded excerpts of the forthcoming releases. For further informations check tumblr and facebook.

worldisorder_flyers_pic

[flyers for three Worldisorder events: the one in the middle is by Francesco Goats,  the others are by Federico]

As mentioned before, four are the tapes in WD’s catalogue, each featuring four different artists or groups. Among them, the Meanlover band – also the first one releasing on WD – has surely been the one playing the highest amount of live gigs, reaching venues throughout the country and cities such as Milan, Trieste, Bologna, Venice, Padua, Rome. The garage / “rough-punk” outcome sees the label’s owners at the vocals – Federico – and at the guitar – Riccardo -, and their self-titled release marked one of the most interesting Italian hardcore punk records out in 2015. Worldisorder also leads a remarkable activity organizing live music events, like the one that happened on June 17th, 2016 @ Spazio Mavv; the line-up featured Exoteric Continent [Opal Tapes, Hospital Productions, Second Sleep], Article Collection [Anòmia, Private Archive], Compile [Private Archive], and 51717 [Opal Tapes, Jealous God].

The aspect that intrigued us the most about WD is related to the high flexibility that lead the label to release tapes spanning disjointed (at least theoretically) genres and styles. WD starts from the Meanlover’s garage – hardcore punk and the acid basslines produced by Golden Teeth, reaching the ritual spoken-word passages by Human Disguise and ultimatelly RM’s austere electronic music, with no percieved inconsistencies within its own plans and policy. We’d like to give credit to the label for this peculiarity, since it will hopefully allow to reach a public which is potentially more open-minded and less compartmentalised. At the same time, hopping from one style to the other gives the opportunity – given the high-quality of the music, which is the case – to fit in the music-genres erosion process typical of the post-Internet community. Worldisorder is therefore a 100% modern label.

[Meanlover @ Casa Occupata Gorizia / Occult Punk Gang]

Here below are listed the four WD releases together with a brief comment. Our recommendation is to closely follow the label’s work. Among its future plans is, for example, the release of a Raskol’nikov tape – as we had been mentioning few days ago in our in-depth article about the experimental / post-industrial / performative duo. Enjoy!


Meanlover – Self-Titled [WD001, Settembre 2015]

Chrome tape. Comes with “Meanlover” patch inside. Italian punk band, rough sound, sexy behavior. Recorded in May 2015.

Meanlover are Federico, Riccardo, Andrea – former A Flower Kollapsed, at the bass guitar – and Cris – former Lucertolas, at the drums. They play obsessive, coarse garage-punk tracks, in which multiple influences come together accompanied by a strong erotic connotation. The heavy bass, the dark-toned singing and well-timed guitar breaks and outings are the starring elements of the music. Meanlover self-titled record offers a 25-minutes-long collection of Sick Vibes, place for shocking references to the Italian eroes Nerorgasmo, Raw Power and even Christian Death and Misfists. The tape’s artwork and the package – curated by Federico, such as all the other releases’ – depicts a pocket knife, an object that rises as the supreme representation of violent and spectacular death as it has been in the 70s Italian Giallo, today a deeply influential movie genre and cultural expression in general.

 [Live @Circolo Dal Verme, Rome, via]


Golden Teeth – Early Grime [WD002, Febbraio 2016]

Chrome tape. Stunning debut on Worldisorder. Revolving acid bass lines on groovy dry beats from our handsome young freak. Recorded in January 2016.

The second WD’s release is a total debut on record. The tape is by Golden Teeth, a young Italian electronic music producer. Early Grime gathers both re-worked tracks out of the first Golden Teeth’s live performance ever – December 2015, done with synths and a sampler – and cutted jams recorded during reharsal. The five tracks offer minimal, throbbing basslines organized in nothing but few sound layers, that let the music play as fresh and straight-to-the-point that it needs to. The frequent vocal samples coming from an interview to John Balance stand as the only overdubbing features. WD002 is a captivating piece of dance tunes far from the abused, average ‘noise-industrial-techno’ style that is too much often linked with punk hardcore – related electronic music.

 [via]


Human Disguise – First Coming [WD003, Maggio 2016]

Chrome tape. Establishing contact on the ground, leaving the heavens to walk between pulsing bodies. Recorded in January 2016.

WD003 is called First Coming and clearly refers to religious themes, well-assisted by the graphic concept developed around the human disguise topic. The tape is divided in four chapters [Over the clouds, Descending, Skin Contact e Outro] and tells the tale of a conscious descent into the eternal damnation of pulsing bodies. What the tracks offer is an abstrack take on rhythmic noise buried in creaking sounds, concrète noises, whiffling synth carpets and foreign feedbacks, on which tragic spoken word passages stand out. The experience for the unaware listener could be compared to a half-an-hour-long Paradise Lost lecture conducted by Nick Cave – rather than William Bennett – laid down on a dramatic background of heavy analogic mantras. Much recommended!


RM – Electronic Execution vol.III [WD004, Maggio 2016]

Chrome tape. Third and last chapter of the Electronic Execution series. Concieved as a selection of jams of free form and linear electonic ideas, Electronic Execution pretends to dissolve (to execute) the prosaic world of images in invisible and ancestral soundscapes. Recorded in January 2016.

Electronic Execution vol.III is the fourth release on WD, collecting the last fragment of electronic experimentations done by Riccardo Mazza. The second one [vol.II] appeared on Private Archive last April 2015, while the first Volume is still unreleased – but it will see the light on Matteo Castro’s second sleep the next autumn [Matteo is the other Lettera22’s half; they reached USA for a three-date tour right about few days ago]. WD004 takes about 20 minutes to offer complex, yet touching compositions. The inspiration came  from the latest records on Downwards altogether with classical Detroit-techno vibes – starring even more in RM’s Electronic Execution vol.II. The techno influences join with noises, sound disturbances and a sort of schizophrenic sense of humour displaying throughout the release and expecially in the danceable and basically festive closure track Moonless.

[via]

Electronic Execution vol.III’s ending track could be considered as a perfect example for Worldisorder’s aesthetic and policy: WD holds no interest in walking easily predictable paths. Quoting Federico’s words he’d been telling us when we asked him about the label’s name / wordplay, they aim to gather “neat people messing things up together with messy people tidying things up“. WORLDISORDER.

 

mm

Born in Brescia, Italy in 1989, after his Master Degree in Engineering for Comm. Technologies & Multimedia he moved to Turin where he currently lives and pursues his PhD. Among his interests: new technologies, music as unbiased form of social/cultural expression, Guy Picciotto.

mm

Andrea Migliorati

Born in Brescia, Italy in 1989, after his Master Degree in Engineering for Comm. Technologies & Multimedia he moved to Turin where he currently lives and pursues his PhD. Among his interests: new technologies, music as unbiased form of social/cultural expression, Guy Picciotto.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.