THREAT#2: Barks – NTDNCFLR1

Artwork by: Barks

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Abbiamo già avuto occasione, sul finire di giugno, di presentare una release di Barks (Davide Albiero, da Desenzano, Brescia) all’interno di questo blog. Il lavoro in questione è l’EP “Requires Resurrection” su Concrete Records: chi fosse interessato potrà trovare diversi dettagli interessanti ed una piccola review qui – il disco è validissimo, quindi la visita è caldamente consigliata.

La tracklist del podcast si trova in coda al post, al termine della English Version. Osservandola, è interessante notare come diversi artisti scelti siano Italiani (Cortini, Lucy, Dadub, Plaster), ed in generale 3 tracce su 14 provengano dal catalogo Stroboscopic Artefacts (per una lettura interessante riguardo Luca Mortellaro e la SA, ma purtroppo ancora non degnata di considerazione da parte dell’interessato stesso, si rimanda all’intervista che ho svolto come collaboratore di Futurismi.it: qui). Non che la nazionalità di un producer sia in qualsiasi modo rilevante per misurare la qualità della sua musica, in ogni caso, ma ciò può dare qualche informazione aggiuntiva sul background e sugli interessi dell’artista. Il mix ha una durata di quasi 50 minuti; il titolo (‘NTDNCFLR’ sta per ‘anti-dancefloor’) ha una valenza sia in termini di dichiarazione d’intenti, che di utilità nel farsi un’idea di cosa aspettarsi in ascolto; l’artwork, ad opera di Davide stesso, ne arricchisce la presentazione di primo impatto suggerendo un grandioso e nuvoloso paesaggio montano.

Barks non è però interessato ad arrivare ad una negazione del ballo, ma a darne un’estensione: dancefloor is where you do listen to music, e, di per sé, nient’altro. NTDNCFLR1 consta di una lunga apertura ambientale che serve più a definire la fase iniziale del crescendo emotivo interno al mix, che a definire paesaggi sonori strettamente glaciali alla Polar Inertia (come la grafica potrebbe suggerire). Si tratta di una selezione molto ricercata, frutto di una sapiente ricerca dei pezzi, che da forma ad un mixato riflessivo ed intimista, distante dall’edonismo della pista da ballo nel senso più classico del termine. Questo processo, in qualche modo, ricalca l’evoluziona stilistica che ha caratterizzato alcune delle performances dal vivo di Barks, in seguito al perfezionamento del live, molto valido e dalle tinte atmosferiche. E’ possibile assaporare un brevissimo estratto dal live set dello scorso Luglio all’interno del Musical Zoo Festival, presso il Castello di Brescia, qui sopra. Il beat di cassa, ad ogni modo, non manca (siamo nella seconda metà del mix). L’ingresso è armonioso e la dinamica si alza decisamente, ma non porta mai al sovraccarico. Di bpm, almeno, perchè il sovraccarico arriva, effettivamente, con il riuscitissimo finale. La chiusura è strappalacrime, e realizzata tramite l’inserimento (in un certo senso, inaspettato) di uno dei pezzi più melodici ed emotivi di Lucy (che di per sé sono pochissimi, a dir la verità).

I pochi istanti che restano chiudono sommessamente l’esperienza. Il racconto è finito, l’obiettivo di trasportare l’ascoltatore completamente centrato. Da sentire sdraiati su un divano a volumi alti(ssimi), con la persona che si ama – ed un impianto adeguato. Enjoy. Support Barks.


ENGLISH VERSION


Last June we had already introduced a release by Barks in this blog. The work was “Requires Resurrection” EP, out on Concrete Records. If you’re interested to know some more, here you’ll find further details and a review. It is really a remarkable work, so we suggest you’d give it a look.

The tracklist is at the end of the article, right down here. Looking at it, it’s somehow interesting to note the fact that a lot of artists in it are from Italy (Cortini, Lucy, Dadub, Plaster), and 3 tracks over the total 14 are out of Stroboscopic Artefacts catalogue (for an interesting read about Luca Mortellaro and his label, the link is to the interview I did as a Futurismi.it webzine member, here; unfortunately, it has not been share yet nor considered by him, despite lots of emails, for a reason unknown to us). The nation one’s coming from is not meant to be of any relevance evaluating the quality of his own music production, of course, but can provide some additional information reguarding the musical background and the interests of the artist. The mix is about 50 minutes long; its title (‘NTDNCFLR’ is for ‘anti-dancefloor’) stands both for a declaration of intent and a rough estimation of what one should expect listening; the artwork was made by Davide himself and adds up a visual dimension to it and it depicts a stunning and cloudy mountain landscape.

Barks, however, is not interested in denying the dancing experience, but to expand it instead: dancefloor is where you do listen to music, and nothing more mainly. NTDNCFLR1 starts with a long ambient intro which goes to define the initial phase of the emotional crescendo within the mix itself, rather than shaping glacial soundscapes (Polar Inertia) as the artwork may have suggested. The tracks have been wisely choosen. The podcast is very meditative and gives an intimate look inside the listener’s self, keeping at distance the typical hedonism on the dancefloor. Somehow the process can be traced back to the style shift Barks’ live performances had been experiencing, having the actual live dimension being perfected and enriched by atmospheric shades (up here it’s possible to taste a very short take out of the live set Barks played at Musical Zoo Festival, inside the Castle of Brescia, Italy). The beat is present nonetheless (we’re now in the second half of the mix). Its entry is well balanced and brings up the dynamics, even if it doesn’t overstep the flow at any moment. Well, bpm stays under the threshold, but the same cannot be said about the emotional impact of the ending, which is tearjerking. It has been developed by using one of the most (mainly, the only one) melodic tracks by Lucy – quite shocking the listener we have to say, in a good way of course.

The last few moments brings to the end of the mix, quietly. The journey is over. The listener has been brought where the dj wanted, succesfully. To be listened to laying on a sofa, with your beloved one, at a (very) high volume level – and a proper hi-fi, of course. Enjoy. Support Barks.


TRACKLIST


01 – Redshape – Orange Clouds
02 – Xhin – This Is What You Drew While You Where Half Asleep
03 – bvdub – Nothing Form No One
04 – Jonas Kopp – Reject Outro
05 – Dadub – Biopoiesis
06 – Alessandro Cortini – La Sveglia
07 – The Knife – The Captain
08 – The Elysian Quartet – Gabriel Prokofiev String Quartet N°2 (Vex’D Remix)
09 – Mitoma – Isotope
10 – Dronelock – Corridors
11 – Plaster – Circular Mechanism
12 – Lucy – Ter
13 – Sigha – Suspension
14 – Fennesz – Asusu

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Born in Brescia, Italy in 1989, after his Master Degree in Engineering for Comm. Technologies & Multimedia he moved to Turin where he currently lives and pursues his PhD. Among his interests: new technologies, music as unbiased form of social/cultural expression, Guy Picciotto.

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Andrea Migliorati

Born in Brescia, Italy in 1989, after his Master Degree in Engineering for Comm. Technologies & Multimedia he moved to Turin where he currently lives and pursues his PhD. Among his interests: new technologies, music as unbiased form of social/cultural expression, Guy Picciotto.

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