Regis – Manbait [Blackest Ever Black, CD/LP, 2015]

Manbait, sottotitolato “Blackest Ever Black productions 2010-15”, rappresenta l’uscita più vicina del sempreverde Karl O’Connor ad un full-length, dai tempi della devastazione di Penetration su Downwards. Di inediti però non si tratta, eccezion fatta per tre tracce sulle dodici totali che non erano mai state rilasciate precedentemente. Mainbait raccoglie tracks da diversi lavori dell’artista sulla label Blackest Ever Black di Kiran Sande, quali ‘Monoton Versions’, ‘Visibility is a Trap’, ‘In A Syrian Tongue’, ‘Iraqi Praetorian Guard’ e ‘Turin Versions’, più un paio di pezzi che compaiono per gentile concessione di Downwards e della sublabel CUB. Un’ottima occasione per accaparrarsi numerose releases in un solo colpo, insomma.

In un’interessantissima intervista concessa a The Quietus, Karl O’Connor spiega come l’estetica BEB gli abbia aperto la possibilità di riprendere il proprio discorso musicale, che rischiava di ancorarsi ai vincoli della techno 4/4. Vincoli i quali (parafrasando) ‘piuttosto francamente non sentivo di poter investigare ed espandere ulteriormente’, in parte impedendogli di mantenersi ad alti livelli di interesse e originalità. Proseguendo la propria riflessione, il producer inglese afferma, con grande capacità autocritica ed umiltà, che ‘il mondo non ha bisogno di un altro disco di Regis’. Una dichiarazione del genere porta in primo luogo a riflettere e questionare un certo oltranzismo di altri artisti ‘anziani’ imperterriti nella loro opera di riproposizione immutata del proprio stile (ed i motivi che li portano ad avere un seguito incondizionato da una parte di pubblico), e successivamente a definire ulteriormente l’incommensurabile statura del personaggio Karl O’Connor. Personaggio che difficilmente potrà mai risultare ‘anziano’, come lui stesso sottolinea: ‘Non provo nessun imbarazzo nei confronti dei giovani, probabilmente perché penso ancora di avere 18 anni’. Manbait è quindi un disco di Regis che merita di essere ascoltato, anche nel 2015.

[Screenshot from Paris / Berlin: 20 Years of Underground Techno by Amélie Ravalec htttp://www.paris-berlin-20years.com/]

Come menzionato precedentemente, tre sono le tracce previously unreleased. Una di queste, in particolare, è una versione remixata di un pezzo dei Family Sex, formazione di metà anni ’80 in cui O’Connor stesso militava (postazione synth), e della quale è possibile ascoltare un disco di materiale recuperato, rilasciato su una label parente della BEB (Krokodilo Tapes) nel 2013. Ciò conferma ulteriormente il sodalizio dell’artista con l’etichetta, ed allo stesso tempo riesce sorprendentemente a fornire un quadro più accurato di ciò che balenava nella mente di Karl O’Connor nei primi momenti di concepimento della Downwards stessa. L’artista, per propria rivelazione, si è sempre posto in continuità con certe sonorità post-punk e post-industriali (Mute e Some Bizarre su tutte), le stesse che in questa prima metà degli anni ’10 hanno vissuto una forte rivalutazione e riproposizione – a volte anche sfondando il limite dell’over-hype. ‘Ho sentito che, per me, ci fosse nuovamente un posto da occupare’. E’ per questa serie di motivi che una Regis-version di una traccia degli Ike Yard (Loss) sia perfettamente contestualizzata nell’anno corrente; non suona né anacronistica, né un trastullo per irrimediabili nostalgici. Non è insomma un caso che sia stata scelta come traccia di apertura della compilation.

Il disco offre ad ogni modo anche spunti temporalmente più recenti, tra cui troviamo quattro diversi remix per Dalhous, Vatican Shadow, Tropic of Cancer e Raime, una traccia del proprio alias CUB (2010), più tre diverse versioni dell’indimenticabile ‘Blinding Horses’, la cui comparsa nel 2013 in ‘Turin Versions’ lascia spazio a fantasticherie (appropriate o meno) attorno all’episodio Torinese di F. Nietzsche e del cavallo. Tra i vertici assoluti del disco è possibile citare l’impatto malinconico / emozionante (inedito nelle produzioni precedenti di Regis) dell’alternate version di Plant Lilies at my Head a firma Camella Lobo (Tropic of Cancer), con rework aggiuntivo di Karl O’Connor appunto.

Manbait è un disco che raccoglie diversi anni di sodalizio tra un artista ineclissabile ed una label che è stata capace di accogliere, comprendere ed inserire efficacemente le produzioni del musicista negli anni correnti. Anche a fronte di vent’anni di carriera (se non addirittura trenta, vedasi Family Sex, Karl And The Curbcrawlers, Sandra Electronics), Regis è ancora perfettamente in grado di suonare attuale, implacabile nell’affermazione del culto del proprio personaggio come (ultima) entità simil-divina del settore musicale in questione. Come informazione conclusiva, citiamo l’artista Val Denham, dalla cui opera ‘Survivor‘ (1987) è stata presa l’artwork del disco.


ENGLISH VERSION


Manbait – subtitled: “Blackest Ever Black productions 2010-15” – is the latest and closest release by Karl O’Connor to a full-lenght since Penetration’s devastating moments on Downwards, 2001. However, the record does not contain previously unreleased tracks, except for three of them out of the total twelve. It gathers the artist’s releases on the Blackest Ever Black label founded by Kiran Sande, such as ‘Monoton Versions’, ‘Visibility is a Trap’, ‘In A Syrian Tongue’, ‘Iraqi Praetorian Guard’ and ‘Turin Versions’, together with a couple of pieces appearing courtesy of Downwards and its sublabel CUB. As to say, a nice chance to get a huge amount of Regis releases all at once.

[Family Sex – At The Refectory]

In a very nice interview appeared on The Quietus, Karl O’Connor explained how BEB’s aesthetics allowed him to effectively resume his musical activity, in risk of being grounded to 4/4 techno ‘which quite frankly at that moment I didn’t feel I could expand upon anything I’d done previously’. Therefore, BEB was the right tool for him to keep his music production very interesting and fresh. Going on in the interview, the English producer asserted that – showing how self-critical and humble he is – ‘the world doesn’t need another Regis record, that’s for sure’. At first, such a statement brings the reader to reflect upon some ‘aged’ artists’ untiring re-proposition of their style unchanged over time (and about the reasons why they’re so much followed and idolized at all), and then contributes in defining once more Karl O’Connor’s immeasurable stature. It’s very unlikely for him being ever considered an ‘aged’ artist, such as he told in the interview: ‘I’m never embarrassed of the juvenile, probably because I’m still stuck there, I still think I’m 18’. Manbait is a Regis’ record that deserves to be listened to, even in 2015.

As mentioned before, three are the previously unreleased tracks. One of them, in particular, is a remix version of a Family Sex’s track – a band playing in mid-80s involving O’Connor himself playing synths, whose only record, featuring recovered material, was published by a BEB’s parent label in 2013. This fact is a further sign of the strong relationship between BEB and Regis, and at the same time provides a more accurate picture of what was in his mind in the first moments he was conceiving his label Downwards. The artist’s music, for his own statement, is somehow a continuation of the same post-punk / post-industrial sounds (Mute, Some Bizarre and many other labels were the main influence) that are experiencing a strong revaluation in this first half of 2010s – sometimes overcoming the ‘over-hype’ threshold too, but that’s another story. ‘I felt there was a space for me to occupy’. Those are the reasons why a track like Ike Yard – Loss (Regis version) is 100% fitting the current year; it does not sound neither anachronistic nor a playground for nostalgic people. Instead, it has been choosen as the opening track of the record. However, the record offers more recent Regis productions too, such as four different remixes for Dalhous, Vatican Shadow, Tropic of Cancer and Raime, together with a track by his own alias CUB (2010). Manbait also features three different versions of the unforgettable ‘Blinding Horses’, whose appearence on ‘Turin Versions’ (2013) allows for daydreaming about an imaginary link between the music and the F. Nietzsche’s horse-situation in Turin. Among the highest moment of the record, it’s possible to mention the alternate version of Plant Lilies at my Head, by Camella Lobo (Tropic of Cancer) – reworked by Karl O’Connor – with his strong emotional impact.

Manbait is a record putting together, at once, many years of collaboration between an evergreen artist and a label able to efficiently gather and contextualize his ability. After 20 years of activity (well, even 30, considering Family Sex, Karl And The Curbcrawlers, Sandra Electronics), Regis is still perfectly capable to sound fresh. He’s relentless in self-attesting his character as a divine-like entity (possibly the last for the musical genre we’re considering). The final information we’d like to provide is about the artwork of the record, which is by Val Denham and taken from ‘Survivor’ (1987).

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Born in Brescia, Italy in 1989, after his Master Degree in Engineering for Comm. Technologies & Multimedia he moved to Turin where he currently lives and pursues his PhD. Among his interests: new technologies, music as unbiased form of social/cultural expression, Guy Picciotto.

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Andrea Migliorati

Born in Brescia, Italy in 1989, after his Master Degree in Engineering for Comm. Technologies & Multimedia he moved to Turin where he currently lives and pursues his PhD. Among his interests: new technologies, music as unbiased form of social/cultural expression, Guy Picciotto.

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